Heeft u een medisch dieet nodig? Dan bent u bij diëtistenpraktijk en dieetcenter Nutrizorg te Turnhout in goede handen (vlakbij Oud-Turnhout, Merksplas, Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Weelde, Ravels, Vosselaar, Poppel, etc.)Rijkevorsel, Hoogstraten, Minderhout, Loenhout, Brecht, Vlimmeren, Beerse, Gierle, Kasterlee, Lille, Lichtaart, Geel, Retie, Arendonk, Meer, Meerle, Wuustwezel, Sint Lenaarts, Wortel, Westmalle, Oostmalle, Malle, Zoersel, Tielen, Gierle, Lichtaart, Lille, Poederlee, Geel, Olen, Herentals, Vorselaar, Grobbendonk, Herenthout, Oevel, Tongerlo, Westerlo, Noorderwijk, Bouwel, Morkhoven, Antwerpen, Hasselt, Brugge, Gent, Brussel, Leuven, Genk, Bergen, Mechelen, Schaarbeek, Anderlecht, Aalst, Elsene, Ukkel, Kortrijk, Sint Niklaas, Oostende, Dessel, Mol De diëtist (of diëtiste) is de voeding specialist als het gaat over diabetes, voedselallergieën, voedselintoleranties, cholesterolverlaging, lactosevrij - glutenvrij dieet, dieet voor maag- en darmklachten (maag- en darmproblemen) en bij alle andere medische problemen. Volg zo’n dieet nooit op eigen houtje, maar raadpleeg steeds RIZIV erkende diëtisten (consulent, coach, begeleider) die hierin gespecialiseerd zijn. Al onze medische diëten worden op maat gemaakt - geen standaard dieetlijsten - zodat zij passen binnen de eet- en leefgewoonten!


1. SENIOREN

Ouder worden gaat gepaard met een progressieve vertraging van de stofwisseling. Bovendien neemt de afscheiding van fermenten en spijsverteringsenzymen af ter hoogte van maag en darmen. De verteringstijd wordt bijgevolg langer. Men ziet vaak bij senioren een verminderde eetlust, de tanden kauwen minder goed en de smaak en geur zijn minder scherp. Ouder worden betekent ook een progressieve afname van spierkracht, door toenemende immobiliteit neemt de vetmassa toe en vermindert de spiermassa, daarom hebben zij juist een verhoogde behoefte aan eiwitten. Eiwitten gaan o.a. de vermindering van spiermassa tegen en dragen zo bij tot het voorkomen van valpartijen.(*)

Gezond eten en voldoende blijven bewegen betekent langer zelfstandig blijven, zich gelukkiger voelen en sociaal sterker staan.(*)

Hoe kunnen wij u helpen? Wij helpen u met een advies op maat van uw noden. Bijvoorbeeld bij een verminderde eetlust en vermindering van de spiermassa, geven wij u nuttige tips en recepten om energie- en eiwitrijker te koken. U moet minder eten en toch neemt u alle voedingsstoffen op.(*)


2. CONSTIPATIE EN OBSTIPATIE

Wanneer de stoelgang minder dan 3 keer per week is dan spreekt men van constipatie of obstipatie. Harde of keutelvormige ontlasting, met hard persen, kan dan weer leiden tot aambeien en divertikels. Maar constipatie heeft ook op de darmflora een negatieve invloed. Een opgeblazen gevoel en winden zijn een gevolg.(*)

De oorzaak is vaak weinig lichaamsbeweging en het volgen van een vezelarm dieet. Maar ook medicijnen werken verstoppend: pijnmedicatie, plaspillen (diuretica), antidepressiva, middelen tegen allergieën (antihistaminica), middelen die kolieken tegengaan (antispasmodica), middelen die toevallen tegengaan (anticonvulsiva) en aluminiumhoudende middelen tegen maagzuur (antacida).(*)

Diabetes en neurologische stoornissen (o.a. prikkelbare darmen) vormen belangrijke factoren voor chronische obstipatie. Ook zwangerschap en bevalling kunnen constipatie geven.(*)

Verstopt zijn heeft ook mentale gevolgen, men voelt zich niet goed en men probeert alles om klachtvrij te zijn. Sennapeulen en thee werken in het begin ontzettend goed, maar later krijg je sowieso een luie darm en zo ontstaat een chronisch gebruik van laxeermiddelen.(*)

Een dieet moet daarom altijd bestaan uit een mix van oplosbare en niet-oplosbare vezels. Sommige personen verdragen oplosbare vezels beter dan andere. Belangrijk is dat men langzaam vezels introduceert in de eetgewoonten. Probiotica gebruiken als hulpmiddel werkt niet, beter gebruik je prebiotica, je stimuleert dan je eigen darmflora, deze bacteriën produceren korte keten vetzuren, de korte ketenvetzuren prikkelen de darmwand en verhogen zo de peristaltiek. Let op: niet alle prebiotica hebben hetzelfde effect.(*)


3. VOEDSELALLERGIËEN EN VOEDSELINTOLERANTIE

Het begrip voedselallergieën en voedselintoleranties zijn niet dezelfde.(*)

Een voedselallergie is een immunologische reactie van het lichaam op een voedingsantigeen dat vaak voedingseiwitten zijn. De meest voorkomende allergenen in de voeding zijn pinda, koemelk, soja, kippeneieren, noten, fruit (appel, kersen, perzik), tarwe, vis, garnalen, schelpdieren, en tomaten.(*)

Een voedselintolerantie is GEEN immunologische reactie. De reactie kan lijken op een allergie maar de veroorzakers zijn de triggers of histamines aanwezig in de voeding. Ook pesticiden op ongewassen groenten en fruit kunnen reacties geven. De klachten verschillen van persoon tot persoon, voorbeelden zijn hoofdpijn, mondaften, darmproblemen, chronische vermoeidheid, concentratieproblemen, etc.(*)

Een multidisciplinaire samenwerking tussen diëtist, huisarts en specialist geeft een optimaal resultaat. Priktesten, bloedtesten en intolerantietesten worden gecombineerd met een uitsluitingsdieet.(*)


4. SPASTISCHE DIKKE DARM

Spastische dikke darmen (prikkelbare darm syndroom, PDS, spastisch colon) hebben is geen lachertje. Perioden zonder klachten wisselen elkaar af. Sommigen hebben diarree, terwijl andere een zeer droge en moeilijke stoelgang hebben. Door het volgen van een laag of low fodmap dieet bij een gespecialiseerde diëtist (of diëtiste) kan u klachtvrij door het leven gaan. Ongeveer 10% in België heeft een spastische dikke darm en de ervaring leert ons dat 95% hiervan geholpen zijn met een laag fodmap dieet. Door levenslang het dieet te volgen kan je klachtenvrij blijven.(*)

De 5 meest voorkomende fodmap’s zijn:


  1. Fructanen: aanwezig in tarwe, rogge, inuline en oligofructose, sommige fruit en groenten.
  2. Galacto-oligosachariden: aanwezig in peulvruchten.
  3. Polyolen: aanwezig in suikervrije producten en kauwgom, sommige fruit en groenten.
  4. Fructose: aanwezig in honing, agave, fruit en fruitsap, maar moet niet door iedereen vermeden worden!
  5. Lactose: aanwezig in melk, yoghurt en zachte kazen.

Het is een intensief dieet, volg het nooit op eigen houtje, maar vraag raad en begeleiding, wij zijn er voor u om een dieet op maat te maken dat past binnen je eet- en leefgewoonten. Vaak moeten niet alle groepen vermeden worden zoals het fodmap dieet voorstelt. Een doelgerichte aanpak met een minimum aan veranderingen geven jou snel een gevoel van welzijn.(*)


5. COELIAKIE

Gluten is een eiwitachtige stof dat aanwezig is in graanproducten (vooral in tarwe, rogge, gerst en spelt). Omdat graanproducten vaak gebruikt worden in de kant- en klare levensmiddelenindustrie verandert de eet- en leefstijl van een patiënt met glutenintolerantie of coeliakie enorm. Een dieet op maat is dan zeer belangrijk zodat het dunne darmslijmvlies zich opnieuw kan herstellen, u opnieuw meer voedingsstoffen kunt opnemen en zodat u opnieuw fit en gelukkig in het leven staat.(*)

Het glutenvrij dieet moet men levenslang en strikt volgen. Doet men dit niet dan gaat het darmslijmvlies opnieuw afsterven. Afhankelijk van uw gevoeligheid heeft u binnen 1 tot 3 dagen opnieuw klachten.(*)

Wij beschikken over een klein assortiment glutenvrije voeding om u in de startfase optimaal te begeleiden. Contactgegevens van glutenvrije bakkers kan u ook bij ons bekomen.


6. (CHRONISCHE) VERMOEIDHEID

Vermoeidheid komt in onze snelle en jachtige maatschappij steeds vaker voor. Bovendien zijn onze eet- en leefgewoonten sinds de industriële revolutie enorm verandert.(*)

Wanneer de vermoeidheid langer dan 6 maanden duurt, niet vermindert door rust, niet het gevolg is van een zware inspanning, de andere oorzaken van vermoeidheid uitgesloten zijn, dan pas spreekt men van het chronische vermoeidheidsyndroom (CVS). Andere oorzaken van vermoeidheid zijn onder andere burn-out, hypoglycemie, kanker, cardiomyopathie, klierkoorts, ziekte van Crohn, zwakke bijnieren, hypothyroïdie, zwakke leverfunctie, enzovoort.(*)

Gezonde en evenwichtige voeding, in combinatie met orthomoleculaire therapie, blijft belangrijk om (chronische) vermoeidheid te ondersteunen. Uw lichaam zal veel sneller recupereren, uw immuniteit verbetert en het ontgiften versnelt.(*)

Studies wijzen uit dat klachten verbeteren door een multidisciplinaire samenwerking tussen een gespecialiseerde diëtist, arts, psycholoog en kinesist. Voeding vormt een belangrijk deel van de behandeling, immers kunnen voedselintoleranties, een slechte darmflora en verkeerde eetgewoonten de triggers zijn.(*)


7. TE HOGE CHOLESTEROL

LDL cholesterol op zich is niet schadelijk, wij hebben een hoeveelheid cholesterol nodig voor onze hormoonstofwisseling en opbouw van lichaamscellen. Enkel als de bloedwaarden veel te veel LDL cholesterol bevatten dan kan dit progressieve schade aanrichten aan de bloedvaten, gekend als atherosclerose (aderverkalking).(*)

In het cholesterolverlagend dieet worden:


  1. verzadigde vetten en transvetzuren verminderd.
  2. oplosbare vezels verhoogd.
  3. enkelvoudige onverzadigde vetzuren verhoogd.
  4. melkproducten grotendeels vervangen in sojamelkproducten.

Blijkt uit onderzoek dat je cholesterolgehalte aan de hoge kant is? Waarom zou je dan onmiddellijk medicatie innemen of grijpen naar speciale margarines en drankjes als het misschien ook zonder kan? Met gezonde voeding, arm aan verzadigde vetzuren, dat haalbaar en lekker is, kan je al heel wat bereiken en samen zoeken wij naar de meest geschikte oplossing. Vaak zien we dat klanten na een dieet geen medicatie meer hoeven in te nemen van hun arts. Vraag altijd uw arts om raad en stop nooit zomaar met medicatie.(*)


8. MAAG- EN DARMPROBLEMEN

Welke voedingsmiddelen je minder goed verdraagt dan andere, is heel persoonlijk. Sommige mensen lopen naar het toilet na een vetrijke maaltijd, terwijl anderen een opgeblazen gevoel hebben na het eten van rauwe groenten. Daarom is een dieet op maat nodig dat rekening houdt met een onderliggende aandoening zoals voedselallergie, voedingsintolerantie, maagzweer, prikkelbare darmsyndroom (PDS), ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, enzovoort.(*)

Het persoonlijk dieet bij maag- en darmproblemen is vooral gericht op het uitschakelen of verminderen van de symptomen en de ongemakken zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, constipatie, diarree en flatulentie.(*)

Ongeveer 6% van de bevolking, met een onverklaarbaar opgeblazen gevoel, heeft baat bij het verminderen van gluten of tarwe in hun dieet.(*)


9. DIABETES TYPE II

Vaak komt het voor na de leeftijd van 40 jaar en heeft als oorzaak onder andere verkeerde eetgewoonten, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging, ouderdom, enzovoort. Wij leggen u heel duidelijk uit hoe dit ontstaat en welke dieetbehandeling voor u geschikt is. Omwille van de ernstige micro- en macrovasculaire complicaties is het zeer belangrijk dat je persoonlijk advies en richtlijnen krijgt om zo weinig mogelijk ongemakken te ondervinden. Als diabetes type II patiënten op maximale orale inname staan of een minimale insulinebehandeling krijgen kan men onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor het zorgtraject. U kan dit best navragen bij uw huisarts of u hiervoor in aanmerking komt.(*)


10. ANDERE MEDISCHE DIËTEN

Verder kan u bij ons terecht voor:


  1. voedingsadviezen bij een tekort aan vitaminen en mineralen.
  2. een immuniteit- en weerstandsverhogend dieet.
  3. dieetadviezen en smaakveranderingen bij kanker: voor, tijdens of na radiotherapie (bestraling) en/of door chemo kuur.
  4. chronsiche nierinsufficiëntie: hypo- en hyperkaliëmie, nierdialyse, etc.
  5. proteïnurie: te hoog eiwitgehalte in de urine.
  6. jicht: te hoog urinezuur gehalte in het bloed.
  7. vegetarisme: ovo-lacto-vegetariër, lacto-vegetariër en vegetariër.
  8. enzovoort...


(*)ALGEMENE DISCLAIMER: Resultaten variëren van persoon tot persoon omdat ieder persoon UNIEK is door een ander: geslacht, leeftijd, startgewicht, lichaamslengte, lichaamssamenstelling, motivatie, leefgewoonten, karakter, stofwisseling en biochemie. Daarom zijn individuele resultaten niet gegarandeerd bij iedereen. Wel proberen wij, voor elke persoon, alle resultaten zo goed als mogelijk te evenaren.